Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Aplikace byznysového modelu v partnerské rovině

28. 08. 2017 11:28:40
Řídit stát jako firmu je dneska trendy, obchod a peníze patří k životu člověka od nepaměti a setkal se s ním každý, stejně jako jsme všichni aktivní účastníci mezilidských vztahů. Lze z toho vysledovat nějakou spojitost?

Lze!

Nejsem žádný ekonomický analytik, nečtu si u oběda Financial Times ani nechodím od domu k domu a nenabízím v dokonale vyžehleném obleku, dobře padnoucích botách a sladěné kravatě výrobky jakéhokoliv druhu. Tedy nemám průpravu z této strany obchodu. Ale z té druhé, tedy konzumentovy, ano. K tomu trocha egopedického vzdělání, přirozený intelekt a hned to nese výsledky. Podívejme se nejdříve na celek a pak probereme jednotlivé oblasti blíže.


Co má společného obchod a vztahy?

Předně je třeba říct, že jak v obchodě, tak fungujících partnerských vztazích, jde o to, aby z něj měly prospěch obě strany. Prodávající chce prodat a na zákazníkovi vydělat. Pokud se zákazníkovi bude navíc výrobek líbit, bude k prodejci rád chodit znovu. Opačný pohled nemusím psát, je zjevný. Navázání a udržování takového vztahu je pak dobré pro oba, protože z něj oba profitují. Pokud je prospěch jednoho nepřiměřeně krácen, vede to ke krachu jejich poměru.

Když tedy dojde k situaci, kdy již jedna strana nemá o druhou zájem, dopadne to jako ve vztazích. U některých konců je potřeba podepsat papír (odstoupení od smlouvy / rozvod), někdy stačí jenom neformální sbohem (už si nikdy nekoupíte Apple / přestanete odepisovat na zprávy).

Při hledání (partnerského) zákazníka se člověk převléká za obchodníka, který je nejen prodávající, ale také svůj vlastní šéf a zároveň i přímo samotný produkt. Musíte rozhodovat o všem, mít manažerské schopnosti v domlouvání a realizaci schůzek, empatické a komunikační vlohy pro pochopení klienta / partnera, abyste poznali, co chce. Na druhé straně mu to rovnou i dokázat zprostředkovat - nabídnout sám sebe (a přitom se vyhnout prostituci!).


Vybrané základy byznysového plánu:

a) Cílová skupina - Univerzální artikl, který by kupoval každý, neexistuje. Zaměření na užší skupinu potenciálních zákazníků je nutnost. Pokud nalákáte na stejnou věc dvacetiletou studentku žurnalistiky se zálibou v hraní na housle a padesátiletou kadeřnici po čtyřech dětech, třech rozvodech a dvou infarktech, tak lžete nebo jste hrozný (zručný) manipulátor.

b) I špatná reklama je reklama - Nestačí jenom mít co nabídnout. Potenciální zákazníci se musí i dozvědět, že vůbec něco takového (jako vy) existuje. V dnešní době, kdy se reklama stává víc a víc agresivní, lze využít i mírnějšího postupu. Záleží individuálně na produktu a prodávajícím, jaký způsob marketingu zvolí. Typ "sedět v koutě" se moc nedoporučuje, statisticky tento model prezentace může proměnit v úspěch jen velmi malé procento obchodníků. K tomu bych připomněl výjimku "dobré zboží se chválí samo". Opatrně s tou negativní reklamou - když dámě přejedete přes jejím domem autem babičku, sice si vás bude pamatovat do smrti, ale na rande to nevypadá.

c) Odlišení od konkurence - Představte si stojan s oblečením, na kterém je navěšeno deset ramínek s kabáty velmi podobného střihu. Všechny jsou v odstínech černé až tmavě šedé barvy. Najednou odnikud přijde pan Kazisvět a vrátí mezi ně jeden sněhově bílý. To je správný přístup! Berte to samozřejmě vše jako metaforu, ne jen že je dobré se oblékat "jinak než ostatní", na tom vlastně nezáleží.. Jde o jinakost v obecném smyslu. Nebo lépe řečeno - originalitu. Když chce učitel nalákat malé děti, ukáže jim něco, co ještě neviděly. Jak lidi dospívají a stárnou, tím méně je možností vytáhnout z rukávu něco originálního... a přesto je toho mraky.

d) Kvalita je nejlepší recept - tohle motto od dr.Oetkera by se mělo tesat nejen druhým koncem lžičky do pudinku. Krabice od výrobku není tak důležitá v ten moment, kdy už si ho zákazník koupil, ale pokud váhá a chcete, aby se na ni zákazník aspoň podíval nebo o koupi vážně uvažoval, měla by vypadat pěkně, vkusně, zkrátka dobře.

Po rozbalení krabičky už jde veškerá (hraná i opravdová) nafintěnost do kytek a zůstává jenom ten vnitřek. To, do čeho jste vložili nebo teprve vložíte nemalé investice (ne nutně finanční). Kvalita zboží / vás má mnoho aspektů. Pro každého konzumenta je to více méně individuální a je tedy těžké sepsat něco obecně platného. Někdo potřebuje a očekává od koupě větší výdrž, někdo zase vyšší efektivnost i za cenu nižší minimální trvanlivosti.

Paušálně se dá ale říct, že pokud je výrobek kvalitně sestaven, už když sjede z linky, má větší šanci na prodej. Stejně jako schopný obchodník má vyšší pravděpodobnost získat uplatnění na trhu práce. Ano, i celý tenhle odstavec je metafora - nezapomínejte, o čem tenhle článek je!

Autor: Václav Čerňák | pondělí 28.8.2017 11:28 | karma článku: 3.63 | přečteno: 175x

Další články blogera

Václav Čerňák

Trest smrti nemusí znamenat konec

Na spravedlnost se musí čekat. Někdy je to otázka pár sekund, občas se jí nedočkáme nikdy a v opravdu nemnoha případech to trvá třeba desítky let.

29.8.2017 v 14:44 | Karma článku: 8.70 | Přečteno: 345 | Diskuse

Václav Čerňák

Kolik procesorů máš, tolikrát jsi člověkem

Nebude to trvat dlouho a přijde doba, kdy budou smartphony tak inteligentní, že je nebudeme moct vypnout bez jejich souhlasu. Tedy aspoň ne legálně. Trochu to připomíná téma eutanazie a vlastně to není daleko od pravdy.

25.8.2017 v 12:40 | Karma článku: 10.55 | Přečteno: 404 | Diskuse

Václav Čerňák

Jak se zbavit nadbytečné milenky

Co může být horšího než strašidlo pod postelí? Strašidlo v posteli! Jakmile se vám tam jednou dostane a zabydlí se, je zle.

24.8.2017 v 14:01 | Karma článku: 13.29 | Přečteno: 1076 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Peter Szendy

7 pilířů pseudohumanismu - část první

Ano..7 pilířů pseudohumanismu – takto se měl článek jmenovat a o nich měl článek pojednávat...(ještě mám zadat alespoň 6 znaků, abych splnil podmínky perexu, ale méně, než kolik jich má následující věta, no to je skvělé)

22.9.2017 v 19:20 | Karma článku: 11.32 | Přečteno: 178 |

Jan Ziegler

Odboráři lidem škodí a moc

Řekl bych dokonce, že ještě víc než alkohol a cigarety. Oni sice tvrdí, že hájí zájmy zaměstnanců, ale svými skutky dělají opak. Jestliže brání snižovaní odvodů za pracovníky, brání i zvyšování platů.

22.9.2017 v 19:16 | Karma článku: 11.32 | Přečteno: 179 | Diskuse

Jiří Turner

Teroristi v Čechách nekřičí: „Allahu akbar!“ Řvou: „Uber!“

Tak už je to i u nás! Jedni vyhrožují blokádou Prahy a likvidací konkurence a druzí chtěli vyhodit do vzduchu vojenský vlak. Ti první našli inspiraci v 90. letech u mafiánů od Thorgesu a ti druzí se asi zhlídli v Bakuninovi.

22.9.2017 v 19:06 | Karma článku: 6.79 | Přečteno: 169 | Diskuse

Karel Trčálek

Jak to, že soud osvobodil anarchisty obžalované z útoku na vlak?

Anarchisté byli ovšem obžalováni toliko z přípravy útoku, ne útoku samotného. Ale taková manipulace s fakty už k práci našeho blogera používajícího falešnou identitu (stejně jako policejní a jiní agenti), už tak nějak patří

22.9.2017 v 18:21 | Karma článku: 6.49 | Přečteno: 311 | Diskuse

Hana Rebeka Šiander

Kdopak by si nepamatoval jádrové mýdlo s jelenem?

Schichtovo jádrové mýdlo s jelenem, ale i prací prostředky Namo či Merkur, mýdlo Soté mink, vody po holení jako Pitralon a Olimon. Výrobky, které nás provázely desítky let za Československa, ožívají! Schicht vstal z mrtvých!

22.9.2017 v 15:25 | Karma článku: 12.81 | Přečteno: 247 | Diskuse
Počet článků 6 Celková karma 10.19 Průměrná čtenost 667

Co dělat, až konečně přestanu otáčet kolem kapitalismu, budu mít dostatek materiálních statků a stihne mě potřeba zanechat něco budoucím generacím? Vrhnu se na realizaci revolučního stroje, jehož plány mám uložené ve skříni už od svých čtyř let!

Jak bude fungovat ale zatím neprozradím, ať nedopadnu jako největší z Čechů...
 

Kdyby bylo potřeba: prazdna.schranka@seznam.cz



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.